ماينر چيست

رمز ارز

ماينر چيست

۵۸ بازديد

طي روز‌هاي گذشته رويداد‌هاي مرتبط با  استخراج ارز ديجيتال در ايران در صدر خبر‌ها قرار داشته است.و سوالاتي مانند ماينر چيست!چگونه كار ميكند و...زياد پرسيده ميشود مسئولان به دنبال سياست گذاري، تدوين مقررات و تعيين تعرفه‌هاي جديد برق براي ماينينگ هستند تا فعاليت ماينر‌ها را ساماندهي كنند. در اين گزارش رويكرد كشور‌هاي مختلف در برابر استخراج ماينينگ بررسي شده است

قيمت بيت كوين به عددي رسيده است كه از سال 2017 تا كنون هرگز مشاهده نشده است و افزايش هش ريت شبكه نشان مي‌دهد كه علاقه به ارز‌ ديجيتال در حال افزايش است. تا اول ژوييه، هش ريت ماينينگ بيت كوين به بيش از 69million TH/s رسيده است.

اگرچه اقدامات نظارتي هنوز هم مي‌تواند بر  استفاده ارز ديجيتال در سراسر جهان تأثير بگذارد، اما فضاي ماينينگ بيت كوين در دو سال گذشته پيشرفت كرده است. داده هاي به دست آمده از Blockchain.com نشان مي‌دهد هش ريت ماينينگ بيت كوين رشد پايداري در شش ماه گذشته داشته است.

عليرغم فشار‌هاي وارد شده از چند جهت، نوسان قيمت‌ها و اقدامات مرتبط با رگولاتوري، نشانه هاي اميدوار كننده اي براي اكوسيستم ماينينگ وجود دارد. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به كشورهاي فعال در حوزه ماينينگ و موضعي كه آنها در برابر اين صنعت نوظهور داشته‌اند.

چين

 

چين در سال هاي اخير رابطه جالبي با ارز‌هاي ديجيتال داشته است. دولت اين كشور با ممنوعيت معامله بيت كوين، عرضه اوليه سكه (ICO) و صرافي هاي ارز ديجيتال، رويكرد سخت گيرانه‌اي در برابر مبادله ارز‌هاي ديجيتال داشته است. با وجود وضعيت فعلي، ماينينگ بيت كوين صورت گرفته در چين، بازيگر مهمي درهش ريت شبكه است.استخرهاي ماينينگ مستقر در چين 70% كوين هاي توليد شده سالانه را استخراج مي‌كنند. علاوه بر آن استخر‌هاي ماينينگ بيت كوين تحت سلطه چيني ها قرار دارد. دليل اين سلطه را مي‌توان برق فراوان در چين دانست. اين فراواني در استان سيچوان چين مشهود است و مي‌توان آنرا پايتخت ماينينگ بيت كوين چين دانست. گزارش ها نشان مي‌دهد كه اين برق مازاد سبب شده كه توليد كنندگان مختلف برق، شركت ها را تشويق كنند تا تجهيزات ماينينگ را براي بهره برداري از انرژي بلااستفاده، راه اندازي كنند.

 

سلطه گروه هاي ماينينگ بيت كوين چيني، در صورت اجرايي شدن مقررات پيشنهاد شده ممنئعيت ماينينگ در آوريل 2019 مي‌تواند متوقف شود. اين ضربه سختي براي كشور ميزبان شركت هايي چون بيت مين است كه محبوب ترين ماينر‌هاي ايسيك جهان را توليد مي‌كند. اين شركت هم چنين تاسيسات ماينينگ خود را در چين دارد.

گزارش‌هاي مختلف در سال 2018 نشان داده است كه اپراتور‌هاي ماينينگ بسياري به دنبال افزايش فشار از سوي دولت چين به فكر مكان هايي در خارج از كشور افتادند. نگراني هاي محيطي و كمبود درآمد‌هاي مالياتي نيز از فاكتور‌هاي تأثيرگذار در كاهش تمايل به ماينينگ در چين بوده‌اند.


   روسيه

 

روسيه در مقايسه با چين رويكرد ملايم تري نسبت به بيت كوين و رمز ارز‌ها داشته است. اين كشور هنوز موضع قانوني قطعي براي اين فضا ندارد. مقرراتي براي بيت كوين وضع نشده است، اما استفاده آن به عنوان يك گزينه پرداخت براي كالا و خدمات مجاز نيست. انتظار مي‌رود تابستان سال جاري قوانين رمزارزها و لايحه دارايي هاي ديجيتال اجرايي شود. در حال حاضر ماينينگ ارز ديجيتال در روسيه با داشتن آب و هواي سرد و برق ارزان به عنوان عواملي تأثيرگذار ادامه دارد.


ايران

 

صنعت ماينينگ در ايران پذيرفته شده و غير قانوني نيست. ايرانيان در حال حاضر از يارانه دولت براي برق بهره مي‌برند و اين شرايط محيط مطلوبي براي ماينر‌هاي ارز ديجيتال فراهم كرده است. از طرفي مصرف برق در يك ماه گذشته افزايش 7 در صدي داشته كه وزارت نيرو آنرا ناشي از فعاليت ماينر‌ها مي‌داند و معتقد است بر شبكه هاي برق فشار وارد مي‎كند. با توجه به افزايش ماينينگ و سود آوري آن در ايران، وزارت نيرو قصد دارد تعرفه مشخصي كه احتمالاً معادل تعرقه برق صادراتي است براي ماينر‌ها وضع كند تا هزينه توليد آن كاهش يافته و فشار بر شبكه‌هاي برق كم شود. دولت قصد دارد طرحي برايقانونمند كردنماينينگ آماده كرده و به تصويب برساند و هم چنين تعرفه هاي جديدي براي برق مورد استفاده در ماينينگ مشخص شود.


كانادا

 

كانادا خود را به عنوان يك كشور دوستدار ارز ديجيتال معرفي كرده است و فرصت هاي زيادي براي ماينينگ ارز ديجيتال ايجاد كرده است. اين كشور بيت كوين را به عنوان يك كالا دسته بندي كرده است و بسته به آنكه ارز ديجيتال چگونه به دست آمده و مورد استفاده قرار گرفته، كاربران را ملزم به پرداخت ماليات كرده است. اگر بيت كوين در كانادا به عنوان درآمد دريافت شود به آن ماليات تعلق مي‌گيرد و اگر به عنوان يك دارايي جهت سرمايه گذاري نگهداري شود نيز مشمول ماليات بر درآمد خواهد شد. در حالي كه مبادله و استفاده از ارز‌هاي ديجيتال پذيرفته شده است اما تحت كنترل است و چشم انداز رو به توسعه اي دارد.


جمهوري چك و ايسلند

 

جمهوري چك ميزبان  يكي از بزرگ ترين استخرهاي ماينينگ جهان است. اين استخر 7.5% كل توزيع هش ريت جهان را تشكيل داده است. اين كشور در كل موضع نسبتاً متعادلي در برابر بيت كوين وارزهايديجيتال داشته است. دولت چك بيت كوين را به عنوان يك دارايي مجازي طبقه بندي كرده است.

به همين ترتيب ايسلند با توجه به آب و هواي سرد و منابع فراوان انرژي تجديد پذير به قطب ماينينگ ارز ديجيتال تبديل شده است. در فوريه 2018 تصور مي‌شد كه مصرف برق اين صنعت از كل ميزان انرژي مصرفي خانوار بيشتر است. اما Genesis Mining در آن زمان به عنوان بزرگ ترين مصرف كننده انرژي در ايسلند معرفي شد.


ايالات متحده آمريكا

 

ماينينگ در آمريكا به وسيله يك رويكرد نظارتي قوي در اين كشور فعال شده است. كميسيون معاملات كالا و سهام آينده ايالات متحده (CFTC) در سپتامبر 2015 بيت كوين را به عنوان يك كالا در نظر گرفت و همچنان به همان شكل با آن رفتار مي‌شود. اگر چه برخي ايالت ها رويكرد‌هاي متفاوتي نسبت به ارز ديجيتال در پيش گرفته اند اما به طور كلي محدوديت‌ خاصي براي ماينينگ وجود ندارد.

بر اساس گزارش شركت تأمين برق Crescent در سال گذشته، هزينه ماينينگ يك بيت كوين به نسبت هزينه برق در هر ايالت آمريكا مشخص شده است. لوئيزيانا به عنوان ارزان ترين مكان برايماينينگ شناخته شده است. آيداهو، واشنگتن، تنسي و آركانزاس در رتبه هاي بعدي قرار دارند. گيگا وات بزرگ ترين فارم ايالات متحده در واشنگتن قرار دارد.


ماينينگ پديده اي جهاني

كشور‌هاي ذكر شده در بالا فعاليت هاي قابل توجهي در ماينينگ دارند، اما حقيقت آن است كه ماينينگ ارز ديجيتال به يك پديده جهاني تبديل شده است. فاكتور اصلي در مكان فارم هاي ماينينگ بزرگ در دسترس بودن برق ارزان و مقرون به صرفه است. پس از آن شرايط آب و هوايي نيز نقش مهمي دارد. كشور‌هاي اروپايي و كشور‌هايي چون كانادا امتياز آب و هواي سرد را دارند كه موجب مي‌شود خنك سازي تجهيزات ماينينگ ساده تر شود.

 

ماينينگ بيت كوين، تقاضاي برق را با توجه به رشد استخر‌هاي ماينينگ افزايش داده است. سختي شبكه پس از استخراج هر 2016 بلاك دوباره تنظيم مي‌شود تا تضمين شود هر 10 دقيقه يك بلاك استخراج مي‌شود. اين بدان معني است كه با افزايش تعداد ماينر‌ها، براي تأييد تراكنش‌ها و دريافت پاداشماينينگ بلاك بيت كوين انرژي بيشتري مصرف مي‌شود.

در اواخر سال 2018 مطالعه اي انجام شد كه نشان مي‌داد برق مصرف شده براي استخراج ارز ديجيتال از انرژي مصرفي براي استخراج معادن بيشتر است. اين نتايج موجب بروز نگراني هايي شد كه البته با انتشار گزارش ديگري در ماه گذشته رفع شد. اين گزارش نشان مي‌داد كه بيش از 74% ماينينگ بيت كوين توسط انرژي‌هاي تجديد پذير انجام مي‌شود. اين مسئله مي‌تواند يكي از موضوعات داغ براي بحث باشد و بدون شك مورد توجهماينرها در سراسر جهان قرار خواهد گرفت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.