اتريوم

رمز ارز

اتريوم

۸۶ بازديد

اتريوم

نتيجه تصويري براي اتريوم

اتريوم چيست؟

در ساده ترين جمله، اتريوم يك پلتفرم آزاد مبتني بر فناوري بلاك چين است كه توسعه دهندگان را قادر مي سازد تا برنامه هاي غيرمتمركز خود را روي آن پياده سازي كنند. اين برنامه‌ها تحت كنترل و نظارت هيچ سازمان و نهادي نخواهند بود و تراكنش‌ها و معاملات روي اتريوم به صورت كاملا مستقل از بانك‌ها يا نهادهاي ديگر پولي انجام مي‌شوند. ارز ديجيتال اين شبكه هم اتر نام دارد و واحد اختصاري آن ETH است.

هر كسي قادر است با استفاده از اتريوم برنامه غيرمتمركز خود را توسعه دهد. همچنين توسعه دهندگان مي‌توانند بدون نياز به ساخت بلاك چين جديد، با استفاده از اتريوم براي برنامه‌هاي خود صرافي ارز ديجيتال مستقل بسازند كه به آن‌ها توكن مي‌گويند. در واقع توكن، ارز برنامه‌هاي غيرمتمركزي هستند كه خودشان بلاك چين خصوصي ندارند و از بلاك چين هاي ديگر مثل اتريوم استفاده مي‌كنند.

تا قبل از پيدايش اتريوم، برنامه‌نويسان بلاك چين براي ساخت ارز ديجيتال خود از ابتدا مجبور به ساخت يك بلاك چين جداگانه بودند اما امروزه بلاك چين اتريوم ميزبان هزاران هزار توكن است

هدف اتريوم تبديل شدن به يك كامپيوتر جهاني است. يك كامپيوتر براي همه كارها

براي فروش  بيت كوين يا خريد بيت كوين به سايت پارسيان ارز مراجعه كنيد

تفاوت‌هاي بيت كوين و اتريوم

آيا اتريوم شبيه بيت كوين است؟ هم بله هم نه. اتريوم هم مانند بيت كوين مي‌تواند به عنوان ارز ديجيتال دسته‌بندي شود، مورد معامله قرار بگيرد و آن را به عنوان روش پرداخت پذيرفت اما اتريوم تفاوت‌هاي زيادي با بيت كوين دارد.

مانند بيت كوين، اتريوم هم يك بلاك چين توزيع شده عمومي دارد. اگر چه تفاوت هاي فني زيادي بين اين دو وجود دارد اما مهمترين تفاوت، اهداف و قابليت هاست.

در واقع بيت كوين براي اولين بار با هدف يك سيستم پرداخت جهاني، همتا به همتا و غيرمتمركز خلق شد اما اتريوم به دنبال حذف تمركز از تمام فرايندهاست.

در حالي كه بلاك چين بيت كوين براي رهگيري مالكيت پول ديجيتال (بيت كوين) استفاده مي‌شود، بلاك چين اتريوم براي اجراي كد برنامه‌هاي غيرمتمركز طراحي شده است.

اتريوم هم مانند بيت كوين مبتني بر الگوريتم اجماع اثبات كار يا همان ماينينگ (استخراج) بوده اما قرار است كه سمت به اثبات سهام حركت كند. در اثبات سهام، ماينينگ صورت نمي‌گيرد و افراد بر اساس ميزان دارايي خود در شبكه، به تاييد تراكنش‌هاي مي‌پردازند و پاداش دريافت مي‌كنند.

در حالي كه تعداد واحدهاي بيت كوين محدود به 21 ميليون واحد است براي اتريوم هنوز سقف مشخصي تعيين نشده است اما احتمالا در ادامه مسير سقف تعداد كوين تعيين خواهد شد يا حداقل براي آن حد توليد سالانه در نظر گرفته مي‌شود تا تورم آن كنترل شود. سرعت تراكنش‌هاي اتريوم به مراتب سريع‌تر از بيت كوين است و به مراتب كارمزد كمتري نسبت به بيت كوين دارد.

نمي‌توان به طور دقيق گفت كه بيت كوين بهتر است يا اتريوم زيرا اين دو شبكه اهداف يكسان ندارند و هر كدام كاربرد و ويژگي‌ منحصر به فرد خاص خودش را دارد.

قيمت بيت كوين و قيمت اتريوم منتفاوت است

مزاياي پلتفرم‌هاي غيرمتمركزي مانند اتريوم چيست؟

از آنجا كه برنامه هاي غيرمتمركز در بلاك چين اجرا مي شوند، لذا از تمام ويژگي هاي بلاك چين نيز مي توانند استفاده كنند.

غير قابل تغيير بودن – واسطه ها و افراد ثالث نمي تواند هيچ تغييري در داده ها ايجاد كنند.

غيرقابل دستكاري و نفوذ – برنامه ها بر اساس اجماع شبكه فعاليت مي كنند. بنابراين امكان سانسور، نفوذ به شبكه يا حذف داده ها نيست.

امن – بدون نهاد مركزي و تضمين شده توسط رمزنگاري.

هميشه فعال – برنامه‌هاي غيرمتمركز هرگز متوقف نمي شوند و هيچ كس قادر به جلوگيري از فعاليت آن ها نيست.

هر خدمت متمركزي مي تواند توسط اتريوم غيرمتمركز شود. خدمات بزرگي مثل پرداخت ها، بيمه،‌ راي گيري و بسياري از خدماتي كه اكنون توسط واسطه ها انجام مي شوند، با بلاك چين غيرمتمركز خواهند شد.

با استفاده از پلتفرم‌هايي مانند اتريوم، شركت‌ها و خدمات گوناگون مي‌توانند اعتمادسازي در كار خود را به حداكثر برسانند و به كسب و كار خود اعتبار ببخشند. در دنيايي كه داده‌ها بسيار ارزشمند هستند، تمركززدايي اجتناب‌ناپذير خواهد بود

مروري بر تاريخچه اتريوم تا به اينجا

 

خالق اصلي و ايده‌پرداز اتريوم يك نابغه روسي به نام ويتاليك بوترين است. او كه اكنون (سال 2019) حدود 24 سال سن دارد، در سال 2013 در حالي كه فقط 18 الي 19 سال سن داشت، وايت‌پيپر (گزارش كار شبكه) اتريوم را منتشر كرد.

در همان زمان نزديك به 30 نفر از توسعه دهندگان مطرح براي بحث و گفتگو پيرامون اين موضوع با ويتاليك گرد هم آمدند. بوترين منتظر انتقادات بود و بقيه نيز به اشتباهات اساسي كه در مفهوم آن وجود داشت، اشاره مي‌كردند.  حتي در آن دوران مفهوم اتريوم محوريت بيشتري درباره يك ارز داشت. طي ديدار و مباحثه‌ با افرادي كه اين ايده را داشتند، گذشت زمان آن را تغيير داد و شكل جديدي به آن بخشيد. پس از اينكه به زبان برنامه‌نويسي مدنظر دست يافتند، هر هفته روش‌هاي جديدي براي استفاده از آن به كار مي‌بردند. در اواخر ژانويه 2014، تيم پروژه دريافت كه ايجاد فضاي ذخيره‌سازي فايل در بستري غيرمتمركز نسبتاً آسان است و مفاهيمي مانند رجيستري نام (Name Registery) را تنها با چندخط كد مي‌توان به وجود آورد. با روي هم انباشته‌شدن موارد استفاده‌هاي جديد، ايده ويتاليك آرام‌آرام تغيير شكل داد و به اتريومي كه امروز مي‌بينيم، تبديل شد.

 

اعلان عمومي در سال 2014

در ژانويه سال 2014، به صورت رسمي آغاز به كار توسعه پلتفرم اتريوم اعلام شد. اعضاي تيم اوليه توسعه پلتفرم ويتاليك بوترين، ميهاي آليسي، آنتوني دي‌لوريو و چارلز هاسكينسون بودند.

تاسيس بنياد اتريوم در سال 2014

در ژوئن سال 2014 بنياد غيرانتفاعي اتريوم براي كمك بيشتر در توسعه پلتفرم تاسيس شد. مقر اين بنياد هم‌اكنون در كشور سوئيس است.

جمع‌سپاري و جذب سرمايه در سال 2014

در ماه‌هاي ژوئن و آگوست 2014، در طول فروش جمعي كه اتر در ازاي بيت كوين فروخته شد، تيم اتريوم بيش از 31,000 بيت كوين از جامعه ارزهاي ديجيتال جمع‌آوري كرد. ارزش آن بيت كوين‌ها در آن زمان چيزي نزديك به 18 ميليون دلار بود. در زمان فروش جمعي بيت كوين در محدوده 650 دلار معامله مي‌شد، اما پس از گذشت زمان قيمت بيت كوين سقوط شديدي تجربه كرد و تيم پروژه بايد با زيان از دست دادن ميليون‌ها دلار روبرو مي‌شد.

راه‌اندازي شبكه آزمايشي اتريوم در سال 2015

المپيك (Olympic) نام شبكه آزمايشي اتريوم بود كه در ماه مه 2015 راه‌اندازي شد. بسياري از كاربران تاريخ انتشار اتريوم را به انتشار المپيك نسبت مي‌دهند. اين شبكه اجازه آشنايي توسعه دهندگان با پلتفرم را مي‌داد.

 

اتريوم چگونه كار مي‌كند؟

 اتريوم پلتفرمي براي اجراي قراردادهاي هوشمند است. قراردادهاي هوشمند برنامه‌هايي هستند كه توسط برنامه‌نويسان نوشته مي‌شوند و به صورت غيرمتمركز و بدون توقف، يك فرايند را به صورت هوشمند انجام مي‌دهند. زباني كه با آن قراردادهاي هوشمند را مي‌نويسند، زبان برنامه نويسي ساليديتي (Solidity) است.

قراردادهاي هوشمند روي بلاك چين اتريوم پياده‌سازي و اجرا مي‌شود. اتريوم مانند بيت كوين، بلاك چين مخصوص خودش را دارد. مثل بيت كوين، در اتريوم هم شاهد يك بلاك چين عمومي هستيم يعني همه اعضاي شبكه اتريوم در تاييد تراكنش‌ها نقش دارند.

دفتركل بلاك چين روي كامپيوترهاي هر كسي كه به شبكه متصل شود، نگهداري مي‌شود با اين تفاوت كه در بيت كوين فقط تاريخچه تراكنش‌ها ذخيره مي‌شود اما در اتريوم نودها از وضعيت قراردادهاي هوشمند هم نگهداري مي‌كنند. نودها همچنين چيزي به نام ماشين مجازي هم اجرا مي‌كنند.

 

ماشين مجازي اتريوم چيست؟

ماشين مجازي اتريوم (EVM)، يك نرم افزار كاملا تورينگ است و روي شبكه نودهاي اتريوم اجرا مي‌شود. اين سيستم صرف نظر از زبان برنامه نويسي، به هر ميزان كه كاربر بخواهد زمان و حافظه در اختيارش قرار مي دهد. ماشين مجازي اتريوم روند ايجاد برنامه هاي بلاك چيني را بسيار آسان تر و كارآمد تر از هميشه مي‌كند. به جاي اينكه براي هر برنامه يك بلاك چين ايجاد كنيد مي توانيد از بلاك چين اتريوم براي هزاران برنامه استفاده كنيد.

اتر چيست؟

اتر (Ether) نام ارز ديجيتال اصلي شبكه اتريوم است. يكي از كاربردهاي اتر استفاده به عنوان دارايي و انجام پرداخت‌هاي آنلاين مي‌باشد اما هدف اصلي از ساخت اين ارز ايجاد انگيزه براي فعاليت شبكه بوده است. مثل بنزين كه سوخت خودروهاست، اتر هم سوخت شبكه اتريوم است و اگر نباشد هيچ‌انگيزه‌اي براي فعاليت شبكه وجود نخواهد داشت.

هزينه‌هاي شبكه مثل كارمزد تراكنش‌ها با استفاده از اتر پرداخت مي‌شود و ماينرها در ازاي ساخت بلاك به عنوان پاداش اتر دريافت مي‌كنند. اتر داراي ارزش بوده و در صرافي‌ها خريد و فروش مي‌شود.

 

قيمت اتريوم

 

در سال 2017، سال شكوفايي ارزهاي ديجيتال، قيمت اتريوم 10,000 درصد رشد داشت. بله درست است يعني 101 برابر. يعني 100 دلار در ابتداي 2017، و برداشت 10,000 دلار در انتهاي 2017. اتفاقي كه شايد هر قرن يكبار رخ دهد. در سال 2016 ارزش هر اتر كمتر از يك دلار بود.

پس از ژانويه 2018، قيمت اتريوم به روند نزولي شديدي افتاد و امروز (27 بهمن) كه در حال نگارش اين مقاله هستيم، اتريوم از بالاترين قيمتش در 1500 دلار، بيش از 89 درصد سقوط كرده است. ارزش كل اين ارز ديجيتال در اوايل سال 2017 به شدت به بيت كوين نزديك شد و حتي برخي پيش‌بيني مي‌كردند كه اين ارز ديجيتال بتواند در جدول ارزها از بيت كوين عبور كند.

هم‌اكنون هر واحد اتريوم با قيمت حدود 120 دلار معامله مي‌شود. اين رقم نشان دهنده اين است كه اگر اتريوم دوباره بتواند به بالاترين قيمت قبلي خود يعني 1500 دلار برسد، حدود 15 برابر رشد كرده است.

اتر يك ارز كاربردي است. بديهي ست كه هر چقدر كاربرد و پذيرش آن بيشتر شود، قيمت هم افزايش خواهد يافت. از اتريوم مي توان براي هوشمند سازي فرايندها نهايت استفاده را برد. هر ميزان كه قراردادهاي هوشمند اتريوم بيشتر مورد پذيرش نهادها قرار بگيرند، محبوبيت و كاربرد بيشتر و در نتيجه قيمت هم افزايش خواهد يافت.

 

خريد اتريوم

 

از طريق سايت‌هاي داخلي مثل پارسيان ارز مي‌توان اتريوم را به صورت مستقيم با ريال خريداري كرد. اما با اين حال بيشتر سايت‌هاي داخلي در حال حاضر فقط بيت كوين مي‌فروشند. همچنين بايد توجه كنيد كه در صورت موجود بودن اتر در اين سايت‌ها، حتما بايد از معتبر بودن سايت اطمينان حاصل كنيد.

متداول ترين روش خريد اتر، مخصوصا براي كاربران ايراني، سايت پارسيان ارز است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.