ساتوشي ناكاموتو

۸۴ بازديد

ساتوشي ناكاموتو

ساتوشي ناكاموتو كيست؟ 

 

 

ساتوشي ناكاموتو نام مستعار خالق بيت كوين است.

 

وبسايتي با نام مشابه خلاصه‌اي از كتاب در دست نگارش او را براي دانلود قرار داده است.در سال‌هاي گذشته متون و اخبار مختلفي به نام ساتوشي ناكاموتو منتشر شده‌اند. البته از آخرين متن منتشر شده چند سال گذشته است. جمعه‌ي گذشته فردي كه خود را ناكاموتو معرفي مي‌كند، يك خلاصه‌ي 21 صفحه‌اي از يك كتاب را در وبسايت NakamotoFamilyFoundation.org منتشر كرد. اين خلاصه، توضيحي از يك كتاب در مورد منبع و پايه‌هاي ارزهاي رمزنگاري شده است. دامنه‌ي مذكور چند روز قبل توسط سرويس آمازون به فردي ناشناس فروخته شده بود. يك فرد رابط نيز چند روز پيش به‌نمايندگي از ناكاموتو با مجله‌ي وايرد تماس داشته است.
از زمان خلق بيت كوين، افراد زيادي خود را به‌عنوان ساتوشي ناكاموتو معرفي كرده‌اند. در اين ميان آناليزها و بررسي‌هاي رسانه‌هاي آنلاين نيز انگشت خود را هرازچندگاهي به سمت يكي از كارشناسان دنياي فناوري نشانه رفته‌اند. يكي از مقاله‌هاي مشهور در اين زمينه در سال 2014 در مجله‌ي نيوزويك منتشر شد و يك مرد ژاپني-آمريكايي در كاليفرنيا را به‌عنوان خالق بيت كوين معرفي كرد. در سال 2015 نيز وايرد پرونده‌اي در مورد كرگ رايت، متخصص استراليايي منتشر كرد. در اين پرونده رايت به‌عنوان خالق بيت كوين يا علاقه‌مند به شناخته شدن به‌عنوان ناكاموتو معرفي شد. رايت هنوز هم قصد دارد خود را به‌عنوان ناكاموتوي واقعي معرفي كند. او توييت‌هايي در مورد رمزنگاري منتشر مي‌كند و چند روز پيش نيز ادعا كرد كه وب‌سايت جديد اعتبار ندارد.

نكته‌ي مهم اين است كه هيچ‌يك از ناكاموتوهاي مدعي تا به امروز نتوانسته‌اند در عمل خود را به جامعه‌ي متخصصين رمزنگاري اثبات كنند. متخصصين اين جامعه معتقدند ناكاموتوي واقعي بايد به كليدهايي كه بيت‌كوين‌هاي اوليه را كنترل مي‌كنند، دسترسي داشته باشد. اين بيت كوين ها چند سال است كه بدون تغيير مانده‌اند. در تعريف ساده مدعي‌ها مي‌توانند با جابجايي يكي از اين سكه‌ها به آدرسي ديگر يا تاييد سندي با استفاده از كليد اين بيت كوين‌ها، ادعاي خود را اثبات كنند.

فردي كه اخيرا در وبسايت NakamotoFamilyFoundation محتوا منتشر كرده، از جابجايي سكه‌ها يا استفاده از كليد اعتبارسنجي آنها خودداري كرده است. البته با توجه به اخباري كه به مجله‌ي وايرد رسيده، او هيچ‌يك از مظنونين اصلي يعني رايت، نيك سابو و دوريان ناكاموتو نيست. كارشناسان وايرد براي روشن شدن اين قضيه مصاحبه‌هايي با فعالين روزهاي ابتدايي اكوسيستم بيت كوين داشته‌اند. البته آنها اين بار نيز مانند تمامي موقعيت‌هاي قبلي (كه فردي خود را ناكاموتو معرفي مي‌كرد) با پاسخ‌هايي بي‌نتيجه روبرو شدند.
خلاصه‌اي كه اين ناكاموتو در وبسايت مذكور منتشر كرده، حاوي يك پازل ساده‌ي رمزنگاري است كه به ادعاي خودش، نام كتاب آينده را فاش مي‌كند. اين پازل ساده كه از ارتباط اعداد و حروف ساخته شده، عنوان Honne and Tatamae را فاش مي‌كند. اين عبارت در ژاپني به‌معناي بيان اختلاف احساسات شخصي يك فرد و رفتارهاي عمومي او است. عنوان خلاصه‌ي كتاب نيز Duality يا همزادي انتخاب شده است.

براي  خريد بيت‌كوين به پارسيان ارز مراجعه كنيد

 

متن اين خلاصه شامل برخي اطلاعات كلي از هويت ناكاموتو است. او در اين خلاصه مادرش را يك نويسنده و مادربزرگ خود را موسس يك شركت انتشاراتي معرفي كرده است. او ادعا كرده كه در 14 سالگي وارد جامعه‌ي رمزنگاري شده و از 20 سالگي در كنار كار كردن به‌عنوان يك محقق دانشگاهي، اطلاعاتي را در مورد بيت كوين منتشر كرده است. در نهايت او از انتخاب نام ساتوشي ناكاموتو مي‌گويد. او مي‌گويد اين نام در ژاپني با نام شاخص John Smith در فرهنگ انگليسي برابر است. اين بخش از متن اثبات مي‌كند كه اين ناكاموتو، ژاپني نيست.

مولف اين خلاصه بخش زيادي از متن را به توضيح دليل علاقه و نيازش به حريم خصوصي اختصاص داده است. او توضيح داده كه چگونه شبكه‌‌هاي اوليه را با استفاده از نرم‌افزارهاي ناشناس‌سازي روي كامپيوترهاي شخصي‌اش اجرا مي‌كرده است. او اعتراف مي‌كند كه رعايت برخي جزئيات در محافظت از هويت خود را فراموش كرده است. گزارش‌‌ زماني فرآيندها يكي از اين جزئيات بوده‌ است. او در اين مورد گفته است:

برخي افراد به حدي دقيق بودند كه زمان‌هاي پست كردن مطلب در انجمن‌ها و اضافه كردن كد به متن شبكه توسط من را استخراج كرده و با ترسيم يك نقشه زمان خواب و بيداري من را كشف كردند.

اين ساعت‌ها، موقعيت احتمالي ناكاموتو را شرق ايالات متحده‌ي آمريكا تخمين مي‌زنند.

بخش ديگري از اين خلاصه به تاريخچه‌ي تولد بيت كوين اختصاص دارد. در اين بخش‌ها اشاره‌اي نيز به ارتباط خالق بيت كوين با بازيگران بزرگ دنياي رمزنگاري شده است. از ميان اين افراد مي‌توان آدام بك، وي داي، گوين اندرسون و هال فيني را نام برد. اين نويسنده مي‌گويد كه بيت كوين از دل شكست‌هاي متعدد گروه‌هاي بسيار زاده شده و تنها دليل موفقيت آن، ظهور در مكان و زمان مناسب بوده است.
اين سند پر از جزئيات تاييد نشده از روزهاي ابتدايي پروژه‌ي بيت كوين است. او مي‌گويد در ابتدا بلاك چين با عنوان تايم چِين (TimeChain) شناخته مي‌شده است. اصطلاح فوركنيز كه مكانيزمي براي جداسازي پروژه‌هاي ارزهاي ديجيتال از يكديگر است، Branch Point نام داشته است. در ادامه براي توضيح محدود بودن سقف بيت كوين‌ها نيز او عدد 21 ميليون را يك برآورد تجربي مي‌‌داند.

 

نكته‌ي ديگر موجود در اين خلاصه، اشاره‌اي جالب و البته مرموز، به گروه بودن ساتوشي ناكاموتو در برهه‌اي از زمان دارد. به‌نظر مي‌رسد يكي از مرموزترين بخش‌هاي اين خلاصه، به توضيح اين مسئله پرداخته است:
اين نكته را در نظر بگيريد كه در بخشي از توليد اين پروژه، فرد يا افرادي به من كمك كرده‌اند و پس از مدتي از آن جدا شده‌اند. اين اتفاق در اكثر اوقات توسعه‌ي پروژه رخ داده است.

او در نهايت توضيح فرد بودن يا گروه بودن ناكاموتو را پاسخي پيچيده مي‌داند كه در كتاب به آن اشاره خواهد كرد. مولف اين خلاصه مي‌گويد كه موفقيت بيت كوين او را متعجب كرده است. او در اين مورد مي‌نويسد:

من تصور مي‌كردم كه اين پروژه يا كار مي‌كند يا به سختي شكست خواهد خورد. بعلاوه اگرچه استفاده‌هايي از بيت كوين و قابليت‌هاي آن در تراكنش‌هاي مالي مانند جايزه به كاربران، توكن‌هاي كمك مالي، ارزي براي بازي‌ها و غيره مي‌ديدم، تصور نمي‌كردم كه روزي به موفقيت كنوني برسد و در مسيري كاملا در تقابل با پول‌هاي سنتي حركت كند.


در مورد ارتباط پروژه با پيشگامان صنعت رمزنگاري، نكته‌ي قابل توجه اين كه تنها توضيحي مختصر در مورد كارهاي نيك سابو در اين متن آمده است. سابو يكي از اعضاي مهم جامعه‌ي رمزنگاري است و در پروژه‌هايي پيش از بيت كوين شركت داشته است. او در بسياري از رسانه‌ها به‌عنوان ناكاموتوي اصلي شناخته مي‌شود.

در اين متن خلاصه اشاره‌اي قابل توجه نيز به آدام بك، يكي از ديگر پيشگامان ارزهاي ديجيتال شده است. البته بسياري از اين اشاره‌ها و تقريبا تمام موارد قابل تاييد آنها پيش از اين به‌صورت عمومي منتشر شده‌اند. در نتيحه نمي‌توان به روشني ادعا كرد كه اين بخش‌ها صحيح و اطلاعاتي دست اول هستند يا اين كه تنها نتايج جستجوي يك نويسنده براي جلب توجه بوده‌اند. بعلاوه رابط اين ناكاموتو نتوانسته براي شبهه‌هاي موجود در مورد ارتباط بك با ناكاموتو توضيح واضحي ارائه دهد.

اگرچه در اين خلاصه با جزئيات زيادي به ارتباطات شخصي و اوليه‌ي ناكاموتو با فيني پرداخته شده است، باز هم نمي‌توان آنها را به‌عنوان سند تاييد اعتبار اين فرد جديد قبول كرد. دليل اصلي اين كه فيني پيش از مرگش در سال 2014 بر اثر بيماري ALS از همسر و پسرش خواست كه اين مكالمات را به‌صورت عمومي منتشر كنند. هدف فيني پايان دادن به احتمالاتي بود كه او را به‌عنوان خالق بيت كوين معرفي مي‌كردند. همسر فيني با قدرداني از توضيحاتي كه در اين متن در مورد شوهرش آمده، به اين نكته اشاره مي‌كند كه هيچ‌يك از اطلاعات موجود در آن، اثباتي بر هويت نگارنده نيستند.

 

ناكاموتوي جديد در متن خود ادعا مي‌كند كه در سال 2010 پروژه‌ي بيت كوين را ترك كرده است. اين در حالي است كه پيش از اين در مجامع عمومي آوريل 2011 به‌عنوان تاريخ ترك پروژه توسط او تصور مي‌شد. به‌هر حال او در اين مورد مي‌نويسد:

من تلاش كردم تا هيچ مدركي از وجود خودم در اين پروژه باقي نگذارم. در ادامه هر اطلاعاتي كه من را به‌نوعي با اين پروژه مرتبط مي‌كرد در تعدادي فايل نگهداري كردم تا پس از ترك من هر كسي بتواند از اين شخصيت مخفي استفاده كند. به‌هرحال دلايل متعدد ديگري براي ترك پروژه وجود دارد كه در كتاب به‌طور مفصل توضيح خواهم داد.

 

گوين اندرسون، يك از پيشگامان اين پروژه بوده و به احتمال زياد مي‌تواند حداقل زمان ترك پروژه از طرف ناكاموتو را اثبات كند. او در اين مورد اظهار نظري نداشته و تنها در يك ايميل پاسخ داده كه از بازي «ساتوشي كه بود؟» خارج شده است.
حقيقت اين است كه چالش «ساتوشي كه بود؟» اهميت بسياري دارد. يكي از بزرگترين دلايل اين اهميت نيز مقدار بسيار زياد دارايي‌هايي است كه در كيف پول‌هاي ديجيتال ناكاموتو مسدود شده‌اند. كارشناسان بر اين باورند كه فرد يا گروه ناكاموتو سرمايه‌اي در حدود 900 هزار بيت كوين دارد كه با قيمت كنوني و افت كرده‌ي اين ارز ديجيتال، چيزي حدود 5.8 ميليارد دلار مي‌شود. در نتيجه اگر ناكاموتو آمريكايي باشد امروز در ليست 100 فرد ثروتمند اين كشور قرار دارد.

براي خريد و فروش بيت كوين به سايت پارسيان ارز مراجع كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.